Saturday, July 3, 2010

Si Kucing

Kebanyakan orang sekarang suka membela binatang peliharaan, macam2 r dari exotic smpai la domestik. Dan kebanyakan mereka juga gembira membela binatang2 berkenaan... Fakta yg aq ni x bela kucing menyebabkan aq ingin mendapatkan sekor, dan beberapa hari lepas aq pon dpt, tpi bukan dgn cara biasa~


Di tengah hujan lebat, terlihat seekor anak kucing yg baru dilahirkan, tali pusatnya masih bersambung dengan uri. Atas dasar kasihan, aq pon bwk blik dan selimutkan dgn kain buruk. Anak kucing berkenaan kesejukan terkena hujan, maklumlah, bru lahir da kene buang, mane mak die pegi ea. Oleh kerana x taw nk watpe, aq pon tunggu mak aq blik...


Petang 2, aq tengok blik anak kucing 2, urinya da dihurung semut, die cm struggle gile2 nk bangun n halau semut 2 walaupun matanya masih belum terbuka. Aq pon potong tali pusatnya dan bersihkan. Melihatkan keadaannya, ktorang (aq n adik2 serta mak) memutuskan kena bagi susu. Dengan menggunakan syringe, aq pun bagi die minum, x nk minum die. Tpi mak aq sruh gak, tkut die mati kelaparan.


Di atas kehendak Allah, kucing berkenaan mati gak... Kesian... Kalo die hidup, mesti die comel. T_T


Pengajarannya: 

  • Hidup n mati di tangan Allah, ingatlah dia selalu..
  • 2 baru anak kucing, kalo anak org, x tawla cmne, sanggup buang anak~
  • Smpai sekarang aq loya bila teringat uri die, memang x bleh jdi dr..

Kalo aq bgi kucing 2 minum susu segar UHT dari Dutch Lady, mungkin die masih hidup... Eh, jgn bagi anak kucing anda susu tepung fernleaf ye! Anda mungkin boleh membunuh... Sekian

8 comments:

crixerity said...

Memang tak boleh rasanya bagi susu selain ibu dia. Lagi pula dia kecik lagi. Rasanya ni kes lahir tak cukup bulan atau mak dia kecik lagi, tapi dah mengandung. :)

Syazwan Harun said...

lactose intolerance :)

SimPanG said...

crix: owh.. mak die buang die, nk wat cmne, haha

wan: die da lapo dod, aq pon bagi jela~

liyana said...

poor kitty.
ni pesanan nxt time ko tringin nk bela kucing. :)
cm crixerity (mirul?) n syzwn harun ckp, kitty tkleh minum susu lmbu. kena dptkn frm vet susu yg tkde lactose. mayb dia kena pneumonia...dia duk lam hujan eyt?

hm, can't rily do much sbnrnya. kematian itu pasti.

dr.corona0810 said...

liyana?? memg kitty x ley minum sebarangan susu ke?? kalo aku, main sumbat jer.. hahhaha..
pang.. Allah lebih menyayanginya.. jgn sedey2.. tabahkan hati!!

liyana said...

anak kucing yg tkleh minum susu biasa. so toksah duk bwat, ok? nnt kucing dh besar, no hal.

SimPanG said...

chu-i : thanks! :D

liyana: pasni aq nk try susu segar plak, haha

Nadzrin Azrai Bin Ruslan said...

aku xsangke simpang leh jd bapak kucing
style lah simpang