Friday, January 27, 2012

Empangan Semenyih @ Tasik Semenyih

Ok, kesinambungan dari entry lepas..


Esok paginya, kitorang bertiga pun bergerak ke Tasik Semenyih. Kalo ikut plan aq, lepas subuh nak gerak. Tapi kedai ikan yg jual umpan tu bukak dlm 9.30. So kitorang gerak lepas 9.30 pagi dari pekan Semenyih. Perjalanan leh ckp jauh gak la, indicatornya punggung ni da nek kebas duduk atas motor tu. haha.. Akhirnya sampai kat satu selekoh baik punye, nampak orang pancing bawah tu je.. Aq pun x suke nak kacau org, so kitorang jalan depan sket. Ade satu port lawa, dia terselindung sket, pastu kene memanjat turun lurah sket. Dari kesan2 yg ada, port ni ade org bermalam dalam 2-3 hari sabelum kitorang dtg. Pancang2 joran pun ada banyak. Tapi memang landai bawah ni, sesuai sangat nak camping.. hehe.. (rasenye leh ajak Hakim camping ni)








Warna air tasik time tu ialah kopi-O. Ade sket angin dan leh nampak tembok empangan dari sini. Kitorang try teknik dasar menggunakan umpan cengkerik. Setelah beberapa lama, x de respon yg memberangsangkan, kitorang try plak umpan anak ikan... Setelah beberapa lama pastu, kitorang try plak umpan roti... X berapa lama kendian, timbul ikan besar kat tengah tasik. Pergh.. kalo dia makan umpan tu... tapi x makan gak, dia men timbul2 je kat tengah tasik. Mula2 aq suspek ikan sebarau, tapi lama2 aq hampir pasti tu ikan patin.. isy3.. Mungkin teknik dasar x kene ngan ikan sini kot, len kali aq nak try pakai pelampung plak. Aq x taw nak pancing ikan patin ni pakai umpan ape, so kalo ade otai yg lalu kat sini, bolehla kongsi2 teknik dan umpan pancing ikan ni.. Last2 aq try casting, x makan gak.. so kitorang pun tukar port..


Bad Plankton dengan Nas Si Kacamata
Terbako kulit den. Lawa gambar ni, credit to Nas


Bad tengok ape ntah, awek kot.. haha


Port kedua ni depan sket kalo ikut jalan tepi tasik tu. Terletak kat area yg pada pendapat aq ni anak sungai yg mengalir masuk ke tasik. Kitorang pun try pancing kat sini, tapi banyak sangkut berikutan banyaknya kayu2 yg ada kat dasar tu. Tapi memang teduh la duduk mancing kat sini. Setelah beberapa lama, x dapat gak.. isk3.. x de rezeki.. nak wat cane kan. Kalo dia ade makan sket2 macam kat Tasik Kesuma tu x pe, ni usik pun x de, tensen gak.. haha.. Kesimpulannya.. Kumpau lagi..

2 comments:

Naim Mulana said...

agak2nya pang, ikan empangan ni semua dah ke tangki simpanan air bandr rinching kot..haha

SimPanG said...

ade je ikan dalam tu, diorang troll kita je.. haha