Thursday, February 28, 2013

Trans Titiwangsa V2 (Part 1)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.. Alhamdulillah dipanjangkan umur ini untuk terus menulis di blog yg x seberapa ini... Ahaks

Di Masjid Kg Raja [Foto-Fadzly]

Ok, setelah beberapa lama menanam impian untuk pergi mendaki banjaran titiwangsa, Alhamdulillah aku berpeluang untuk pergi bersama-sama Incik Sham Castello dgn group Nature Explorer pergi ke trip Transtitiwangsa Versi 2. Memang teruja lah time nak pergi ni, tpi bila da pergi, menyesal.. haha.. sebab apa? Sebab x training nk pi trip hardcore ni. Isy3..

Bagi yg x taw ape dia Transtitiwangsa ni, leh tanya pak cik Wikipedia.. Tpi aku terangkan sikit la, walaupun x taw banyak.. Hehe..

Secara asasnya transtitiwangsa ni ialah pendakian merentas banjaran titiwangsa, mempunyai 2 versi. Versi 1 atau V1 melalui 3 gunung bertaraf G7 (Yong Belar, Korbu, Gayong) dan Versi 2 atau V2 melalui 4 gunung G7 (Yong Belar, Korbu, Gayong, Yong Yap). Trip V2 yg bermula dari Yong Belar dinamakan V2 Reverse, manakala yg bermula dari Yong Yap ialah V2 biasa. Trip V2 yg aku pi ni ialah V2 biasa...

Disebabkan sesuatu perkara, aku ni hilang mood nak training, malas gila. Haha.. Mengharap pada adrenaline rush macam time naik Tahan. Tapi aku silap, trip hardcore mcm ni MEMANG kene training.. (Kecuali anda memang fit) Kalo x, teman sweeper lah anda.. Mcm diri teman ni.. Isy3..

Bersiap-siap

Trip kali ni kitorang wat time cuti CNY, tgok kat FB memang ramai yg akan mendaki banjaran titiwangsa pada ketika ini. Tu belum yg underground lagi. Dan memang kitorang selisih dgn ramai org time kat atas tu, kebanyakan diorang wat V2 reverse, yg wat V2 biasa dgn kitorang ni x de la plak. Tapi yg gerak dgn kitorang ni da kira ramai da, dekat2 40 orang.. Memang x muat kalo nk tido kat campsite tertentu yg kecik..

Kitorang bertolak ke Kg. Raja dari LRT Gombak pada jumaat malam 8 Feb. Time kat LRT Gombak tu ade 2 group yg berkumpul, satu ke Gunung Benum, satu lagi V2 yg kitorang ni.. Kitorang sampai kat masjid Kg Raja tu da dekat subuh gak, sempatlah lelapkan mata jap, sebelum bersiap untuk mendaki.. Bila da siap packing, termasuk letak ration company, memang berat beg aku ni. Aku rasa yang paling berat kalo nak bandingkan dgn trip Tahan aritu. Mungkinkah beg utk trip CUS lagi berat? tungguuu..

Naik 4WD dari SK Kg Raja

Dari Kg Raja, gerak ke SK Kampung Raja utk parking kete, pastu naik 4WD ke starting point di Kg. Sg Rengil, kampung ni kampung orang asli. Jambatan nk cross sungai dekat kampung ni agak scary gak la.. Aku bukan takut ape, takut dia roboh time kitorang naik ni, kitorang punya berat campur beg ni pun dah berkilo-kilo.. Pastu bantai dekat 40 orang lalu.. Ade kerisauan ia akan fail.. Namun, jambatan tu masih berdiri, aku rasa kalo 40 orang naik skali baru roboh kot.. Haha..

Jambatan yg dimaksudkan [Foto-Myra]

Disebabkan aku rasa aku akan bercerita panjang, maka aku akan bahagikan penceritaan aku kepada 3 part.
Part 1: Starting - Yong Yap
Part 2: Yong Yap - Korga - Junction
Part 3: Junction - BVD

Day 1: Kg. Raja - Kg. Sg. Rengil - Kem Agas

Bersiap, sebelum naik jambatan [Foto-Fadzly]

Dari Kg Sg Rengil ke Kem Agas ni dimulakan dgn jalan balak, pastu ade merentas sungai dan lalu trek hutan. Secara asasnya trek menaik dan menurun, pastu bersemak. Kitorang start trekking tepat pukul 12 tengah hari. Panas gilo, kene plak jalan balak.. Memang rasa nk pewai awal2.. haha.. Nasib bek pastu masuk trek hutan.. Aq sampai ke Kem Agas dekat2 pukul 7 gak la. Ade sungai kat bwh kem ni so bolehla nk mandi2 bersihkan diri. Dan Kem Agas ni memang ade agas. Bak kata guide Mat, guide org asli, kalo hujan lagi banyak agas..

Group kitorang ni sebenarnya terbahagi kpd 2, satu group kalo x silapnya 13 org, diketuai oleh Sham Castello. Manakala lagi 25 diketuai oleh Incik Azam. Aku termasuk dlm group Incik Azam, yg group 13 orang tu kita refer sebagai group A jela, demi kemaslahatan sejagat nama yg berkaitan group tu aku lebih suka rahsiakan.. ahaks

Group A tu sampai dlm pukul 10 malam. Hari pertama da kene OT, kalo aku la, masak kene OT ni. Sebab ape? Sebab aku memang x suka OT. haha.. Malam tu aku tido bwh fly n ground budak2 UMP, thanks kpd Abas, Apex dan Syiemey! =)
Aku sebenarnye bawak je hammock dgn fly, tpi aku lebih suka tido dlm fly, panas, tido rapat2.. Kalo hammock tu sejuk sket, sebab x de direct body heat transfer. Memandangkan ade kosong, aku pun menumpang bahagia fly orang.. Hehe

Day 2: Kem Agas - Kem Sungai Y - Kem Balak Pecah - Simpang Yong Yap - Puncak Yong Yap

Kem Agas [Foto-Fadzly]

Dari Kem Agas ke Kem Sungai Y ni banyak merentas sungai, lalu tepi sungai. Ketinggian altitud tak tinggi lagi pada ketika ini. Dari Kem Sungai Y ke Kem Balak Pecah ni banyak pacak, sebab nak naik permatang. LWP (Last Water Point) ade 2 lepas Kem Balak Pecah ni. Dua2 dekat antara satu sama lain.

Kem Sg Y [Foto-Myra]

Slow train yg dianggotai oleh aku dan rakan2 amek air kat sumber air yg pling dekat, no 1. Sebab maklumat dari Ust Azrin bahawa sumber air no. 2 tu lagi curam dari no. 1, dan air kat no. 1 lagi byk dari no. 2. Sumber air berada di belah kiri trek, bertanda dgn botol dan beberapa tanda lagi, arah rujukan ialah menghala puncak Yong Yap.

Kem Balak Pecah [Foto-Fadzly]

Dari sini aku pikul 5L air, yg mana 1 botol 1.5L akan ditinggalkan kat Simpang Yong Yap. Nak ke simpang Yong Yap ni kene lalu satu lubang yg kitorang gelar lubang tikus. Kalo beg besar, konfirm kene bukak tolak dulu baru boleh lepas. Nampaknya kebonsaian aku ade advantage kat sini, yg mana aku berjaya lepas tanpa bukak beg, adakah beg aku ni juga kecik atau aku memang unggul? Entahla.. Haha..

Lubang yg dimaksudkan [Foto-Apex]

Menurut Incik Sham, sebenarnya ade laluan kat belah kiri lubang tu, x yah bukak beg pun.. Entahla, aku pun x perasan.. Sibuk tengok orang depan lepas ke x lubang tu.. Isy3..

Sampai Simpang Yong Yap tu, kitorang drop ration dan air yg x digunakan kat puncak. Aku ni drop air je, malas nk bukak beg, pastu setting balik ration.. Eksyen lah tu mulanya, pastu pewai, padan muko aku.. Haha.. Dari sini ke puncak memang pacak, berlumpur, sejuk dan licin. Kitorang gelar kawasan ni tangga Yong Yap. Pacak memang x abes.. Pastu tiba2 kuar je dari semak, dah sampai puncak Yong Yap.. Puncak Yong Yap ni besar lah jugak. Boleh muat dua2 group kitorang yg dekat 40 orang tuh. Aku sampai puncak dalam pukul 6.30 petang.

Puncak Yong Yap

Group A tu plak sampai dalam pukul 12 x silap aq. Tpi lead element diorang dah sampai awal dah, yg belakang je lambat. Diorang ni bagi aku memang kuat la, OT tiap2 hari.. Kalo aku tu, da nangis guling2.. Haha.. Mental diorang kuat beb.. Kalo x kuat, mau tido tengah trek diorang tu..

CRT tolak sorang

Kat puncak Yong Yap ni la aku perasan ade 2 masalah besar. Kasut getah aku dan beg aku menunjukkan tanda2 nak koyak dan fail. Masa ni agak menyesal la sebab x beli kasut getah baru, aku pakai kasut getah time aku panjat tahan dulu. Kasut tu x fail dekat tapak, dia fail sebab ade sikit koyak kat belah tepi, dan koyak tu makin besar. Yg beg tu plak, ade koyak kat belah blkg, dekat2 area plate besi yg dekat dgn penyandang bahu belah kiri. Bila aq tengok, rupanya papan keras yg support bahagian belakang beg kat area tu da patah, dan koyak.. Situasi ni memang kritikal bagi aku..

Aku memang doa banyak2 agar dua2 benda ni x fail sebelum aku abes V2, kalo x memang masalah. Worst case scenario ialah papan keras belah kiri tu fail keseluruhannya, lalu aku x de pilihan selain terpaksa pikul beg dengan hanya penyandang belah kanan. Bayangkan aku jalan dengan pikul beg dengan penyandang belah kanan je.. Fuhh.. Yg kasut tu aku ade solution, kalo dia koyak abes, aku boleh pakai sandle, walaupun licin, masih boleh digunakan.. Esoknya aku dpt taw ade org bwk jarum dgn tali tangsi, so kalo beg aku jadi makin teruk, aku akan jahit guna tali tangsi.. Yg kasut tu pun boleh gak kalo nak jahit dgn tali tangsi..

Ok, cukupla aku membebel untuk part 1 ni.. Kang korang boring plak nk scroll panjang2.. Ahaks.. Tunggu sambungannya..