Saturday, March 2, 2013

Trans Titiwangsa V2 (Part 2)

Sambungan dari part 1..

Day 3: Puncak Yong Yap - Puncak Bubu - Kem Lopak Air - Puncak Kayong - Puncak Kambing

Dari puncak Yong Yap ke Simpang Yong Yap ni turun... Pastu turun naik mula2, pastu pacak... Sampailah Puncak Bubu. Sepanjang perjalanan tu kitorang selisih dengan 3 group x silapnya, diorang sume wat V2 gak. Diorang tinggal panjat Yong Yap je time tu. Memang jeles lah. Diorang da nk abes, kitorang ni laaamaaa lagi nk abes.. Huhu..

Gunung Bubu

Dari Puncak Bubu ke Kem Lopak Air ni turun naik. Kem Lopak Air ni LWP untuk ke Puncak Kambing. Air dia MasyaAllah.. Slow dan memang lopak. Kene pandai cedok, kalo x, dengan berudu skali tercedok. Haha.. tu belum kira telur katak lagi tu, keladak tu da konfirmlah.. Oh yea, time tu aku gerak berempat. Kitorang 4 orang ni gerak naik satu kereta dari LRT Gombak. Kami lah yg digelar CRT (Citroen Rally Team).. Sebab kereta yg kitorang naik tu kereta Citroen, dan sebab driver dia, Abg Fadzly pro men corner..

Kitorang memang x berani nk minum terus air dari lopak tu, kene masak dulu.. Kem ni berada di belah kanan trek, arah rujukan ke Puncak Kayong. Kene jalan sket ke bawah baru jumpa sumber air tu. Kalo x silapnya 10-15 min dari trek utama. Time panjat dari kem ni ke Puncak Kayong kitorang jumpa lagi satu group wat V2, dari Karat Adventure. Diorang wat trip compress, 4 hari. Pergh, sume nampak gagah2 belaka.. InsyaAllah, kalo ade rezeki, aku pun nk jadi gagah mcm diorang.. Ahaks.. Nak ke Puncak Kayong ni agak pacak, kene sabar dan berhati-hati.. Dari Puncak Kayong ke Puncak Kambing memang dekat. Boleh dengar suara orang kat Puncak Kambing, tapi jgn terpedaya dgn suara, kadang2 memang jauh lagi sebenarnya..

Puncak Kambing ni kecik je, utk 25 orang pun x berapa nak muat. Malam ni aku x tido bwh fly bdak2 UMP tu, x muat. So, Pok Li, aka partner aku time tu, bukak fly dia, kitorang alas bwh dgn hammock. Dia pun satu geng gak mcm aku, bwk fly dgn hammock, x bwk ground. Haha.. Eloklah tu jadi geng. Kitorang literally tido atas trek, cz kem tu memang kecik. Dah pulak tu, tido condong, adela dlm 20-30 darjah kecondongan tu. Bawah sumbat dgn beg, alas hammock dgn carry mat. Pastu malam tu boleh pulak hujan.. Nasib bek sleeping bag aq kalis air bahagian luarnya, x dela basah. Bahan hammock plak serap air, memang basah le.. Haha.. Sedar2 esok paginya kitorang da baring dekat dgn beg, slide ke bawah..

Day 4: Puncak Kambing - Puncak Tok Nenek - Puncak Kambing - Puncak Belumut - Bonsai Semak - Kem DGU

Malam tu Group A x sampai ke Puncak Kambing. Aku assume diorang tido atas trek atau kat Kem Lopak Air, sebab x de tanda2 diorang tido kat Puncak Kayong. Kalo diorang OT gak malam tadi, bermakna da 3 hari diorang OT, pergh.. Masak.. haha

Dekat2 Gunung Tok Nenek

Dalam pukul 9, kitorang pi kejap ke Puncak Tok-Nenek. Dekat je, dlm 10 minit dari Puncak Kambing. Rugi weh kalo x pi ke tempat yg terkenal dgn 'table n chair' tuh. Tapi sayangnya berkabus.. X nmpak view.. Huhu.. Walaubagaimanapun, sempatlah aku posing kat kedudukan maut punya, x semua berani dok situ, lagi2 dgn kaki terjuntai.. Tapi, aku memang respek kat Ust Azrin, beliau dgn beraninya berdiri kat bucu kedudukan berkenaan. Pergh, aku berani duduk je, kalo berdiri tu, memang sangat gayat, mcm nk jatuh ke bawah je..

Ust Azrin dgn gaya beliau

Turun dari Puncak Tok Nenek ke Puncak Kambing ni ade satu laluan belah kiri. Laluan tu ialah exit dari Tok Nenek keluar bagi yg wat Yong Yap - Bubu - Tok Nenek. Sampai kat Puncak Kambing, ambik beg terus gerak.. Jalan pastu turun naik sampailah ke Bonsai Semak. Dari Bonsai Semak ke Kem DGU ni dekat je, turun sket pastu naik.. Kat kem DGU ni ade anak sungai, so bolehla nk mandi sume. Kem DGU time ni lecak, mungkin disebabkan hujan atau mungkin sebab ramai orang tido sini..

Time kitorang gerak ke Kem DGU, guide orang asli, Mat Tembakau dgn Sham Castello tunggu group A kat Puncak Kambing. Dalam lepas Isyak gitu, Mat sampai dengan sorang ahli Group A berkenaan.. Diorang gerak dari Puncak Kambing dalam pukul 4.30, boleh dikira amat laju la diorang nih. Kami dikhabarkan yg Group A x nak teruskan wat V2. Diorang wat Yong Yap-Bubu-Tok Nenek je. Jadi group kitorang ni patutnya in total dah jadi 26 lah. Aku x pasti sebenarnya dari segi bilangan ni sebab kitorang pergi dlm jumlah yg agak ramai, kenal pun gitu2 je, x kenal betul..

Day 5: Kem DGU - Puncak View - Bonsai Tengah - Kem Lembah Agas - Anak Junction - Puncak Junction

Dari Kem DGU ke Puncak View ni mula2 pacak abes, pastu pacak sampai Puncak View. Puncak View ni macam kat kawasan Gunung Tangga 15 Tahan, berbatu-batu sambil tepi tu curam. Kalo x berkabus, view kat sini aku pasti memang cantik.. Lepas Puncak View ni ade naik turun naik.. Lepas Bonsai Tengah tu turun ke Kem Lembah Agas. Agak bahaya gakla kawasan ni sebab berlumpur pastu turun pada angle yg berbahaya. Dekat2 kem ni tiba2 aku terbau gas, rupanya gas yg aku bawak terkeluar sebab penutup dia tanggal. Terpaksa aku bukak beg kat tengah trek tu gak, dahla time tu agak curam trek tu, cemas seketika..

Bila dah turun tu ade jumpa sungai, kene belok kanan cross sungai baru sampai Kem Lembah Agas. Sepanjang turun ke kem ni memang aku dihurung agas, agak annoying la sebab pedih kene geget.. Isy3.. Sampai je sini, aku tukar kasut kanan aku tu kpd sandle, memang x ade pilihan lain. Lepas makan dan solat, aku gerak dari sini, time tu dalam pukul 3 petang..

Lepas Kem Lembah Agas ni kene meniti celah balak tumbang, pastu turun naik, ade part yg curam so memang kene berhati-hati. Lagi2 aku ni yg pakai sandle sebelah, kasut sebelah.. (tak ramai yg perasan aku pakai sebelah lain.. haha). Lepas turun naik tu trek menaik x abes2.. Dah la berlumpur, footwear yg aku pakai ni memang x de efek kat lumpur berkenaan, x de grip. Ade satu part tu, aku jalan sorang2, time ni nak panjat naik ke Anak Junction, aku hampir tewas disebabkan x leh nak panjat kawasan tu, licin abes... Rasa nk campak beg, tunggu org belakang je.. Haha.. Siap jerit2, mengerang time nak lepas part tu, teruk beno perangai, nasib baik aku sorang. Hehehe.. Bila lepas je part tu, aq terbaring dlm posisi yg agak koma jugakla, Haha.. Menunjukkan betapa payahnya part tu..

X lama pastu aku jumpa Apex, aku tanya "Jauh lagi ke Anak Junction?" Dia dengan konfiden nya jawab "Anak Junction dah lepas la" x lama pastu kitorang jumpa Anak Junction, memang ngok la Apex. Haha..
Ade satu part sebelum Anak Junction ade lumpur jerlus (lumpur yg lembik yg dalam tu..). Oleh kerana aku ade pengalaman kat Tahan, aku pun gunalah pergerakan menghindari lumpur berkenaan, entah mcm mana, boleh terlepas plak pegangan kat pokok tu, tu dia.. pinggang dia bagi.. Isy3.. Aku pun tarik badan aku ke depan, sedaya upaya x nak tertinggal sandle tu dalam lumpur. Haha.. Kalo x, memang x de benda nak pakai dah.. X lama pastu sampailah ke Anak Junction..

Kalo tengok kat belakang plate Anak Junction ni ade org tulis ke Puncak Junction 15 minit, tpi sebenarnya nk ke Puncak Junction ni ambik masa dekat 1 jam gak. Mungkin org tu tulis 15 minit sebab dia turun kot, entahlah, mungkin dia benar2 legend. Haha.. Dari Anak Junction ni banyak betul kawasan yg kene merangkak dan tunduk. Orang yg pendek macam aku ni x de la rasa sgt, tpi org yg tinggi memang rasa kepayahan nk merangkak, pastu bangun balik.. Aku memang dah pewai da time ni, mental down bukan sebab merangkak tunduk sume, sebab selut dan lumpur.. Sebab ape selut dan lumpur wat pewai? Sebab licin, pergerakan aku jadi slow, banyak kali gak la tergelincir.. Isy3..

Setelah beberapa lama kemudian, sampailah di Puncak Junction.. Sejuk giler beb. Hujan + angin kuat. Memang combo.. nasib baik org dapur da masak air panas, dapatla panaskan sket badan.. Malam tu aku tido dalam khemah Bro Fadzly, sebab dia pi tido khemah Incik Azam, boleh muat 5 org khemah Incik Azam tu. Aku tido dgn Abang Hirwan, beliau ni tanker, da penah wat V1, V2. Memang selesa la tido khemah ni. Panas. X sejuk mcm kat luar tu.. Terima Kasih kpd penaja khemah, Bro Fadzly, Ahaks..

Malam tu ade 2 org x sampai Puncak Junction. Gogo plan nk rescue tengah malam tu, tpi x tawla kenapa x jadi..

Day 6: Puncak Junction - Kem Cerek - Simpang Proton (sebab ade plate Proton) - Korbu - Simpang Proton - Gayong - Simpang Proton - Kem Cerek - Puncak Junction

Hari ni kitorang akan daypack ke KorGa (Korbu Gayong), time ni ade beberapa orang yg x nak pi KorGa, aku pun bila tengok geng x nak pi, aku rasa mcm x nak pi. Pagi tu hujan lebat, pastu baju trekking basah, pastu sejuk giler. Nak salin uniform trekking pun mental. Haha.. Sebab tu je x nk pi KorGa. X lama pastu tiba2 2 org yg x sampai smlm sampai.. Gogo baru je nak rescue.. Diorang tido Anak Junction, dan salah sorang still nk wat KorGa. So, aku pun agak fired up time tu, tabahkan hati salin baju.. Isy3..

Sebenarnya kitorang kene amek air kat Kem Cerek, tapi disebabkan hujan, kitorang sempat tadah air hujan untuk wat memasak. Kiranya adelah jugak rahmatnya hujan di pagi yg sejuk tuh. Hujan tu kira lebatlah jugak, sebab aku dapat tadah 3L air dlm masa yg x berapa nk lama. Bila nk daypack ni aku x de beg kecik nk letak makanan, headlamp dgn air, mula2 plan nk bwk je haversack aku tu, nasib baik Incik Isz baik hati meminjamkan drybag beliau kepada aku..

Kem Cerek [Foto-Myra]

Dari Puncak Junction ke Kem Cerek tu mula2 turun.. pastu naik turun. Sampai kat Kem Cerek ni, bagi yg x de air, diorang isi air, pastu tinggalkan untuk ambik time balik nanti. Dari sini banyak naik ke Simpang Proton, simpang ni kitorang bagi nama cmtu sebab ade satu plate besi Proton. Ke kiri akan ke Gayong, kanan ke Korbu.

Ke belakang sana tu pi Korbu [Foto-Myra]

Dari sini turun naik ke Korbu, memang banyak puncak tipu. Kalo kabus x de, memang agak mental sebab nampak banyak puncak tipu ke Korbu. Lepas puas layan puncak tipu, sampaila ke puncak Gunung Korbu..

Puncak Korbu [Foto-Fadzly]

Puncak Korbu ni luas, ade banyak part, macam bilik. Kalo wat kem tido sini memang layan.. Time kitorang sampai sini x dela sejuk, mungkin terlindung oleh pokok2 tepi tu. Lepas mkn tengah hari kat situ, kitorang gerak patah blik ke Simpang Proton, terus ke Gayong.
Dari simpang tu x jauh, dalam 5-10 minit je. Kat Puncak Gayong ni agak sejuk la, mungkin sebab time tu hujan. Kitorang singgah kejap je, pastu terus turun ke Kem Cerek.. Sebelum sampai Kem Cerek ni kitorang selisih dgn satu group Chinese, diorang wat V1 Reverse x silapnya. Pakaian sume bersih, x mcm kitorang yg bersalut lumpur. Haha.. Musykil gak mcm mana diorang jaga pakaian diorang.. Kat Kem Cerek ni la sweeper time tu Incik Azam cter satu cerita..

Puncak Gayong [Foto-Myra]

Adela sorang budak perempuan tu kan, dia kan, bila sampai puncak Korbu kan, dia campak drybag dia, lepas tu kan, beg dia jatuh ke bawah.. Habeslah isi2 beg tu termasuklah headlamp beliau.. Isy3.. Oleh kerana aku bwk 2 headlamp time tu, aku pun pass la satu kat beliau. Moral of the story is, walau pewai bagaimanapun anda, janganla campak2 beg anda, kelak anda akan hilang semuanya.. Ahaks

Dari sini kitorang gerak ke Puncak Junction dengan gerakan yg agak laju lah jugak. Sebab x nk OT. Dekat2 7.30 sampaila kat Puncak Junction. Lega aku time tu.. Memakai sandle mula beri kesan kat kaki kanan aku. Area tendon kat ankle tu rasa saket, mungkin sebab sandle x de grip, byk tekanan terpaksa dilakukan kaki kanan. Jadi kawasan tendon tu bekerja keras nk bagi grip kaki ke tanah. Malam tu mcm biasa, dalam sesi mengubati diri, aku potong bawang putih untuk sapu kat selauruh tapak kaki. Teknik memang berkesan mencegah melecet, dan aku rekemen kat anda2 yg membaca untuk mencubanya..

Sekian, tamatlah sudah bebelan saya untuk bahagian 2, nantikan part 3.. Hehe..