Monday, March 4, 2013

Trans Titiwangsa V2 (Part 3)

Sambungan dari part 2...

Day 7: Puncak Junction - Kem H2O - Puncak H2O - Kem Kuali

Puncak Junction [Foto-Apex]

Kitorang gerak dari Puncak Junction agak lambat, dekat pukul 11 pagi, pergerakan kemas kemsite memang lambat hari tu. Dari Puncak Junction ke Kem H2O banyak turun. Macam biasa la, aku terpaksa turun dgn slow dan berhati-hati disebabkan keadaan footwear aku ni. Lepas turun dan turun dan turun, sampai satu kawasan yg memang berbahaya. Kene merentas pokok yg condong, pastu pegang tali turun ke bawah dlm kawasan berbatu. Darjah kecondongan adela dlm 70-80. Kawasan ni memang curam, kene slow abes.. Lepas kawasan tu sampailah ke kem H2O. Kem ni agak luas, ade sungai kat tepi tu.

Lepas makan tengah hari, kitorang gerak ke Puncak H2O. Jalan lepas Kem H2O memang pacak, x abes2.. Puncak H2O ni x de pape pun, lepas tu banyak naik ke Kem Kuali. Time ni dah atas kawasan permatang dah. Di ketika ini aku berjalan dgn buddy baru aku, Apex. Haha.. Entah cane, dalam pewai2 tu aku ternampak satu sumi aka jelly yg panjang2 tu, perasa laici lagi, elok je terletak atas trek. Aku rasa ade org tercicir, bagi yg hilang jelly tu, terima kasihlah, anda telah menyelamatkan kami. Ahaks. Aku pun amek, bukak, share dengan Apex. Heaven weh, dpt mkn nate tu tengah2 pewai.. Rasa mcm dpt air laici aje. Haha..

OTW tu, suasana jadi gelap, da maghrib, so kitorang pun kuar lah lampu. Namun, ade surprise! jeng jeng jeng.. Headlamp aku masuk air =.=! X menyala.. Headlamp lagi satu tu ade kat budak yg aku bagi pinjam. Rasa menyesal x mintak sebelum gerak tadi.. Isy3.. Walaupun x menyala, aku letak je headlamp tu kat kepala. Terpaksa la kongsi satu lampu suluh dengan Apex. Aku memang sayang Apex time ni, sanggup share lampu tu.. Haha..

Tiba-tiba, headlamp aku tu menyala, tapi malap la. Cukup bagi aku bezakan trek, semak, kayu dan lumpur. Oh yea, time tu hujan, sebab tu headlamp masuk air. Agak dramatik la detik2 tu.. Haha.. Tapi x lama detik tu berakhir, sebab kitorang da sampai kat Kem Kuali. Plan asalnya Incik Azam nak shoot ke puncak Yong Belar, tpi x jadi. Yg pi Puncak Yong Belar sorang2 time tu ialah Ust Azrin. Memang otai beliau nih. Haha.. Mungkinkah satu hari nanti aku akan jadi otai macam beliau? Kita tunggu.. Ahaks..

Sampai je, aku pasang fly aku untuk tutup fly budak2 UMP tu sebab kitorang tido betul2 atas permatang, laluan angin. Fly aku tu jadi extra cover la. Malam ni aku tido dgn diorang sebab Pok Li x berapa sihat, so aku switch dgn dia bagi dia tido dgn Wan. Pastu aku turun bawah amek air. Mungkin disebabkan hujan, sumber air tu jadi macam air terjun dah. Cantik je mengalir celah batu turun ke bawah. Tapi air tu x dela besar sgt, cukup nk wat basuh2 sume, nak berendam x leh.. Mandi sket, pastu naik atas tukar baju dan ready untuk tido. Malam tu aku x mkn dgn company, da mengantuk, tido terus setelah makan megi yg dimasak Incik Syiemey. Diorang tido tanpa sleeping bag, sebab sleeping bag diorang basah, disebabkan kebocoran pada fly dan ground. Memang kesian, tpi nk wat cane, aku pun sejuk gak walaupun tido dalam sleeping bag. Ape yg boleh aku wat, tido rapat2 bagi heat transfer kat diorang tu.

Malam tu gak, aku rasa sleeping bag aku basah. Tapi aku dah x peduli da, sebab malam tu malam last. Lantaklah ape nk jadi. Patutnya sleeping bag aku tu kalis air, mungkin air masuk lalu celah zip kot. Esok paginya barulah aku taw apsal basah, ade air bertakung kat hujung kaki, memang patutlah sleeping basah. Haha.. Kalo air mengalir boleh blah lagi, ni bertakung, x leh wat pape la..

Kat Kem Kuali ni ade tikus hutan, so hati2 lah. Nasib baik dia x kaco kitorang, kaco makanan kitorang je.. Huhu..

Day 8: Kem Kuali - Puncak Yong Belar - Kem Kasut - Kem Tudung Periuk - BVD - Kg Raja

Di pagi yg sejuk itu, ku tabahkan hati menyarung uniform yg basah, mengemas semuanya yg terabur, dan bersedia mengharungi satu lagi hari yg panjang. Satu-satunya perkara yg menjadi motivasi ketika itu adalah tamatnya ekspedisi di penghujung hari berkenaan..

Kaki kanan aku jadi agak teruk sakitnya, so aku pun pasang ankle guard kat kaki belah kanan. Pastu teross gerak ke Puncak Yong Belar. Timing biasa adalah satu jam, org fit wat 30 min, aku wat 45 min. Not bad lah kiranya kan? Haha.. Dari Kem Kuali ke Puncak Yong Belar ni memang pacak. Bukan naik taw, pacak. Bila sampai je, kitorang raikan kejayaan kitorang berjaya completekan keempat-empat gunung G7 kat Banjaran Titiwangsa.

Puncak Yong Belar [Foto-Acap]

Tapi kitorang lepak kejap je, semua bersemangat nak keluar. Haha.. Lepas Puncak Yong Belar ni banyak turun sampai Kem Kasut. Kat sini ade sepasang kasut getah elok je lepak atas batang kayu, x tawla sape yg letak. Haha.. Lepas Kem Kasut ade turun naik, sampaila satu kawasan lapang, aku berhenti dgn buddy aku, Incik Apex, makan tengah hari. Pastu aku mkn panadol extend cz sakit kat tendon tu menjadi-jadi. Lepas tu banyak turun sampailah satu sungai sebelum Kem Tudung Periuk. Sungai ni kecik je, cetek. Kalo ikut sungai ni ke hilir, ade satu port tu memang baik lah. Untuk melepaskan torpedo korang. Haha.. Memang best port ni, trust me I've done it XD

Geng UMP yg best! Ahaks [Foto-Acap]

Dari sungai tu, naik sikit ke Kem Tudung Periuk. Luas gak kem ni. Kitorang lepak jap sebelum shoot keluar. Lepas kem ni turun naik, pastu turun.. ke satu kawasan lapang, bukan lapang la kiranya, hutan jenis hutan sekunder. Hutan yg telah ditebang, pastu tumbuh semak dan pokok2 masih belum besar lagi. Kat area ni bagi aku memang licin. Slow giler aku turun time ni. Lepas tu jumpa satu pondok, lepas tu terus lagi jumpa sungai. Cross sungai ni akan jumpa batang paip PVC warna hitam banyak2. Masa ni dah gelap, malam. Dan sekali lagi aku menyesal sebab x mintak balik headlamp kat budak tu.. Isy3.. Ingatkan sempat shoot keluar terang lagi, rupanya x sempat gak.

Headlamp aku tu memang malap, terpaksa bukak mata luas2.. Huhu.. Faktor footwear dan lampu buat aku slow, org depan tu laju je, tiba2 da hilang. Ciput betul. Haha.. Dahla berkabus, memang combo la time tu. Kebanyakan masa kitorang terpaksa meniti batang paip PVC tu, sebab x de tempat nk berpijak kat tanah. Sampai satu part tu, ade air banyak, mcm sungai gak la, aku pun x berapa nk pasti sebab gelap. Kat situ memang kene meniti atas paip sebab memang dalam. Mengikut kata Wan dgn Syiemey la. X tawla brape dlm, tpi memang aku x nak amek risiko. Lepas part ni, jalan sket, jumpa tangga Blue Valley Dam. Yg ni memang dah dekat sgt lah nak kuar. Aku turun mcm ketam kat tangga ni, sebab kaki sakit, pastu tangga curam. Takut bergolek jatuh.. Haha

Detik2 keluar BVD [Foto-Sham]

Dari jauh nampak lampu spotlight 4WD, pergh memang gembira rasanya time tu. Haha.. Sampai je, ade Incik Sham dgn Kak Syida serta klik2 mereka. Diorang amek gambar, pastu bagi makanan. Pergh, mcm org kebulur time tu. Semua makanan kitorang sebat. Haha.. Alhamdulillah.. Berjaya gak akhirnya kitorang menamatkan Ekspedisi Trans Titiwangsa V2 ni..

Berjaya! [Foto-Sham]
Kebulur. haha.. [Foto-Sham]

Kitorang ni bukan group terakhir yg kuar dari situ. Last Train keluar kira2 pukul 1 pagi. Diorang diiringi oleh Mat Tembakau. Semua keluar dengan selamatnya.. Alhamdulillah..

Terima Kasih kepada semua line-up dan gogo yg sama-sama menjayakan ekspedisi ini. Semoga kita berjumpa lagi.. =)

So, pasni CUS pula.. Hehe..