Monday, August 10, 2009

Ranjau Berliku ke KMB

Sila Klik Untuk Gambar Yang Lebih Besar



Cara Biasa Aq Balik

Simpang Renggam -(Naik Kereta)- Macap -(Bas Transnasional)- Seremban -(KTM Komuter)- Nilai -(Bas) Jalan Bukit Changgang -(Menapak)- KMB

Cara Aq Balik Baru2 Ni
Simpang Renggam - (Naik Kereta)- Macap -(Bas Transnasional)- R&R Ayer Keroh -(Tumpang Boss)- KMB

Cara aq balik kali ni berbeza cz tgah2 nek bas, tiba2 aq terpaksa trun cz nk tumpang org(lagi cpt sampai) hehehe... Tapi 2 bukan yg aq nk cter, nk cter menda len. Cternya berlaku time aq nk start nek bas.....

Dari Simpang Renggam ke Seremban x de bas yg spesifik, so aq terpaksa beli tiket bas JB, n naik kt tgah2 perjalanannya kt Macap. So di pagi yg indah itu, aq pun naik bas 2.

'seat aq 10A, dah ade org duduk r....'

aq pun letak beg aq kt seat 7A
tiba2 ade awek ni alihkan beg aq. aq pun dgn muke yg agak tebal, alihkan beg aq ke depan, seat 1C

'bang, ni tempat saya r' sorang mamat berkata

aq pun alihkan lagi beg aq (dah mula rase 'panas'). Aq pun cari r tmpat kosong lagi. X de.
Aq agak ade org yg 'lompat' masuk ni. Aq pun tggu r orang 2 kuar. Da x de tiket, wat2 r care x de tiket. Akhirnya driver 2 ckp kt sorang macha ni, suruh die dok kt seat tambahan (seat kcik dpan pintu). Aq pun rasa lega, kalo x sakit pinggang r aq dok situ.

Memang biasa dlm bas ekspress yg akan ade org yg x dok kt tmpat yg sepatutnya. aq pun x beberapa kisah, duduk mane2 pun bleh. Tapi x de r sampai aq yg bayar tiket btul ni x dpt tempat. X patut r. Kadang2 aq marah gak org yg naik bas pkai tiket ulat, x pikir org len ker?
Bile da rampas tmpat org x reti nak blah. Boleh je aq pergi tempat aq yg sepatutnya dan halau org yg dok situ. tapi x bagus r halau2 org, lgi2 org tue. Kan 'Budi Bahasa Budaya Kita'.

ape yg aq nk highlight kt sini adalah, kadang2 kita patut suarakan hak kita, dan kadang2 kita pun ptut jdi tegas agar kita tak ditindas. Cam aq ni x beberapa kisah r hal cmni, tpi kalo smpai sushkn orang, x patut r. So, kalo korang rase x puas hati ngan perkhidmatan dalam bas 2, ckp jer kt driver 2. Kalo x puas hati lagi, report kt LPKP (Lembaga Perlesenan Kenderaan Perdagangan).

Moral of The Story:
Duduklah di tempat yg sepatutnya anda duduk =)

7 comments:

dr.corona0810 said...

aku pon ada pengalaman yg lbey kurang ngan ko gak..
ari 2 aku naik bas MARA LINER nak blik kmb.. bas malam..
ada 1 fmly neyh dok kat tmpt ak n seat sblh dia.. 1 line la kranya (3seat).. kranya 3 org x dpt seat.. sdey tol.. ak tnya la pk cik 2, dia tnjk tket dia.. so, ksmplnnya, tket dah brtndan.. kmi 3 org ni pon trpksa la berklana nak blik kl.. jauh 2.. ak dpt seat reserve untk drver, kat blkng skli.. dah arr rosak.. skit ati kot.. cam x puas ati tp sbar je la.. hahaha.. so, pastikn anda naik bas awal...

bella said...

alah,lau dah namenye bas...

(salu je xpuas aty ngan bas.hihi)

slmt cuti pang.!

SimPanG said...

chu i;
btul2... kna dok cpt2, hehe..

bella;
slamat cuti gak, jgn emo2 k? =)

JHaZKiTaRo said...

pengalaman2.. hihi.. salam ramadhan dari ex-kmbian di bumi eire.. blog hopping.. rajin2, meh laa lompat ke my blog.. :)

muhamad nazri said...

jom join
iftar medic muslim
more info, visit my site

apayangmampu said...

kalo aku
........

xtau nk ckp pe
coz xpnh xdpt tmpt duduk
kalo xdpt tmpt duduk pn
utk pjlnn dekat2 je
hehe..

dr.corona0810 said...

bila nak update neyh??