Monday, March 12, 2012

Bro Ga


Dalam gambar ni ade satu binatang.. Memang obvius kalau taw nak tengok kat mana.. hehe.. 


Setelah sibuk menguruskan urusan2 masuk sem dan rumah, akhirnya aku berpeluang mempersiapkan stamina untuk ekspedisi yg lebih mencabar. Bersama Za8 dan Pdot, kitorang aim untuk menawan puncak Tok Wan. Namun, dugaan alienware amat tinggi, keseronokan bermain game bergrafik tinggi tanpa lag dan juga rakan2 yg turut memeriahkan suasana menyebabkan aku dan Pdot tidur lewat mlm tu... (ok, McD pun ade effect gak XD)


Gelap lagi

Jam 6 pagi...
Muka semangat Za8 mengejutkan aku, ikutkan hati, kalo Za8 x bangun aq memang malas nak pegi da. Tapi beliau da semangat, aq pun menyemangatkan diri untuk memanjat pagi tu. Kitorang start memanjat dlm pukul 7, orang kat bawah memang ramai, kat atas lagilah ramai. Akhirnya kitorang sampai kat puncak pertama dlm pukul 7.30, itupun dengan slow pace. Kalo laju tu lagi cepat boleh sampai.. hehe

Ramainya orang.. haha

Pdot mengalami pening2. Simptom Pdot memang fit dengan keadaan orang yang x biasa dengan tempat tinggi, tak cukup tidur menggandakan effect simptom berkenaan. Ia menyebabkan beliau rasa pancit dan tak sedap badan. Aku pun penah rasa cmtu time naik Nuang (x sampai) dan bila da lama x hike mcm time panjat Gunung Lambak baru2 ni. Kadang2 simptom berkenaan disertai dengan muntah2 dan sakit perut. Kadang2 memang kita kene mcm ni time hike, tapi kalau kita tak putus asa, slow2 naik InsyaAllah leh sampai objektif cuma lambat sket dari pace orang yg laju..

Time ni tengah naik puncak pertama

Naik Broga hujung minggu ni memang ramai orang, sesak macam ada pasar kat atas. Kitorang take 5 kat puncak pertama, pastu amek gambar sket. Walaupun kamera aku ni power zoom n best wat macro, gambar akan jadi blurr bila hike sebab badan akan sibuk bernafas lalu menghasilkan pergerakan berlebihan pada tangan. So, banyaklah gambar yang tak jadi.. isy3.. 

Wat profile pic smart nih

Kitorang teruskan mendaki dengan niat sekurang-kurangnya sampai dekat puncak terakhir Broga sebab bagi aku, keadaan team aku time tu x best untuk naik Tok Wan yg jauhnya 3 kilo+ dari puncak Broga. Bila sampai je kat area2 yang ade tali nak naik ke atas puncak tu, ramai orang dah beratur kat situ. Pastu ade satu group perempuan da line-up, diorang tunggu turn diorang pki tali, tapi ramai je orang selamba potong line naik dulu. Aku pun x suka la nak wat mcm tu, ambik lagi satu route alternatif pusing batu besar kat situ. 

Time tu ade orang tengah turun, dia ckp kat batu2 tu ade taik @ najis. Dia ckp nak naik boleh cuma kena hati2 terpegang la sebab banyak gakla taik tu. Perkara yang memang x best, dikala korang tercungap2 memanjat, ada taik depan muka.. Pergh... Aku rase tu taik manusia sebab anjing x berak kat celah2 batu.. Dah jadi satu rule bila hike untuk membuang isi2 perut di tepi laluan, bila berak tengah jalan inila jadinya.. So kitorang cancel untuk naik, lepak kat puncak 3, pastu puncak 2.

Panorama dari area puncak no. 3 (Pdot jadi model)

Walaupun trip kali ni x sampai objektif sebenar, tapi bagi aku objektif untuk beriadah dan keluar peluh dah tercapai. Biasalah, ada kemungkinan untuk tak sampai puncak dalam setiap ekspedisi, cuma orang yang betul2 nak akan lawan dugaan yang mendatang. Aku pun tak berapa kisah sampai puncak ke tak sebab dah mengantuk gilo.. hehe..

Ok, jawapan gambar di atas..
Aku panggil nate ni mengkarung, tapi orang kedah ada istilah lain. Nak taw? ce tanye diorang

No comments: